Varför finns försäkringskassan?

Jag tycker mest att de suger ur all energi som man har kvar efter lång, jobbig och orolig tid. Gustav har gått en termin i skolan och nu när han börjar sin andra termin (har varit sjuk 9 dagar sedan skolan började) så tar de raskt bort möjligheten för oss att vara hemma med Gustav mer än de 120 dagar som man har rätt till. Förut har vi haft möjlighet att gå hem tidigt om han varit trött etc.

Det kallas att vara hemma med svårt sjuk barn i deras värld.. och då ska det vara fara för barnets liv......jag blir så trött! Är det inte det för G tycker de om magsjuka hägrar på skolan, nej då ska vi sjukskriva oss när dagarna tagit slut (det ser jättebra ut om man ska söka nytt jobb). Ska det vara så förbannat svårt att göra livet lite enklare för oss..det är inte så att vi har sugit ut systemet direkt. Nu ska läkarintyg skrivas då han varit hemma mer än en vecka etc etc etc. Intyg skrivas om vi båda måste vara hemma.

Jag förstår att man inte ska ha bidrag om man inte behöver, men hur mycket ska man behöva kämpa för att göra det lite bättre för en familj som har svårt sjukt barn...det är inte så att han är i toppform nu, han har år av rehabilitering kvar båda kroppsligt och själsligt, men fan om man visar lite förbättring (Gustav alltså).

Nej jag får nog ta och prata med kuratorn på sjukhuset för att få ett intyg som väger lite tyngre i Försäkringskassans värld....usch vad arg jag blir! Regler är bra, men hallå, det är ett barn som varit usatt i 9 år för saker tanterna på Försäkringskassan inte skulle pallat...nej nu är det bäst jag slutar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0